W klasie trzeciej uczymy się Metodą Projektu.
Eksperymentujemy, prowadzimy różnego rodzaju obserwacje, poszukiwania oraz uczymy się formułować wnioski. Jesteśmy wrażliwi na piękno otaczającego nas środowiska przyrodniczego. Nabywamy wiadomości oraz zdobywamy umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat. Uczymy się na obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, umiejętność formułowania wniosków, spostrzeżeń z nich wynikających po to, by zrozumieć to, co się dzieje wokół nas, by być bardziej świadomym ekologicznie.
Zainspirowały nas do projektu „Szkole Przygody Gangu Fajniaków”, nasi bohaterowie książek, po raz kolejny musiały pomóc naszej planecie. Uczyliśmy się za ich pomocą magii natury, wrażliwości ekologicznej i troski o środowisko każdego dnia. Toteż razem z nimi włączyliśmy się do wspólnego działania na rzecz naszej planety.
Z cyklu zajęć Ekozakątek – Przeprowadziliśmy eksperymenty z powietrzem i nauczyliśmy się, jak dbać o to, żeby jak najmniej śmieci trafiało na wysypisko. Dowiedzieliśmy się jak należy dbać o środowisko i świeże powietrze. Przeprowadziliśmy szereg doświadczeń z powietrzem. Braliśmy udział w debacie: Co wrzucaliście i do jakiego kosza? Gdzie gromadzimy śmieci? Jak nazywa się samochód do przewożenia śmieci? Co to znaczy sortowanie? Jak długo rozkładają się śmieci w środowisku; jak, można przyspieszyć rozkład śmieci (można segregować śmieci w domach, wyrzucać je do oznakowanych pojemników, dbać o to, żeby trafiały do sortowni i były przerabiane do ponownego przetwarzania).
Z cyklu „Oszczędzaj kropelkę” – Przeprowadziliśmy eksperymenty z wodą, poznaliśmy kilka istotnych faktów związanych z wodą Przeprowadziliśmy szereg doświadczeń z wodą (Doświadczenia: Ile wody jest na świecie? Woda przyjmuje kształt naczynia, czy wędrująca woda, czy doświadczenie: Zanurzanie słoika w wodzie- przybliżenie tematu pękniętej (nieszczelnej) rury). Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie: – czy na świecie mamy dużo pitnej wody i czy możemy ją marnować?
Z cyklu „Kochając zieleń” – Dowiedzieliśmy się kilku ciekawych, istotnych informacji dotyczących ziemi. Przeprowadziliśmy doświadczenie: wulkan, ukorzenione jajko. Dzięki tym doświadczeniom nauczyliśmy się, że nasiona po kilku dniach zaczną kiełkować i wyrosną korzenie. Dzięki korzeniom nasiono może zakorzenić się w podłożu i pobierać z ziemi wodę i sole mineralne. Korzenie przytwierdzają roślinę do gleby.
Z cyklu Zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa – Ostatnim żywiołem, którego musieliśmy poznać bliżej był ogień. Tu tez poznaliśmy kilka istotnych faktów na temat ognia. Dowiedzieliśmy się, że jest to żywioł ściśle powiązany z powietrzem. Dla zaistnienia ognia niezbędne są trzy rzeczy: tlen, paliwo i ciepło. Gdy wszystkie te trzy czynniki są pod kontrolą – świeczka, łuczywo, ognisko czy kominek, ogień jest bardzo pomocny. Gdy nawet jeden z tych czynników wymknie się spod kontroli, ogień staje się bardzo niebezpieczny (pożar budynku, pożar lasu). Poznaliśmy też czym gasi się ogień. Dowiedzieliśmy się, że proces palenia się jest źródłem energii (światła, ciepła) oraz dymu. Z doświadczenie ze świeczkami poznaliśmy też dym, czyli niedopaloną część paliwa unosząca się w powietrzu. Teraz wiemy, że dym stanowi zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia, gdyż może zawierać trujące substancje lub gazy.
Podczas swoich zajęć słuchaliśmy audiobooków czytanych przez Krystynę Czubównę, która wprowadzała nas w cztery żywioły: powietrze, ogień, woda i ziemia. Oglądaliśmy filmy, które uczyły nas jak należy przeprowadzić doświadczenia ekologiczne. Dzięki nim uczniowie mogli doświadczyć na własnej skórze magii natury na zajęciach w szkole, a podczas nauki zdalnej w domu.
Wszyscy mamy decydujący wpływ na środowisko naturalne.