1. Konkurs „Liga zadaniowa” dotyczy rozwiązywania nietypowych, aczkolwiek bardzo ciekawych zadań matematycznych, które będą zamieszczane na stronie internetowej naszej szkoły www.psp15.edu.pl
  2. Konkurs rozgrywany jest w dwóch grupach wiekowych: 4-6 klasa i 7-8 klasa.
  3. Komplety zadań dla każdej grupy wiekowej będą ukazywać się co dwa tygodnie, czyli dwa razy w miesiącu: w pierwszym i trzecim tygodniu miesiąca.
  4. Komplet zadań dla każdej grupy wiekowej będzie zawierał dwa zadania.
  5. Uczestnik może rozwiązać tylko te zadania, które są przeznaczone dla jego grupy wiekowej.
  6. Rozwiązania zadań należy przesyłać do nauczyciela matematyki, pani Wiesławy Gaweł poprzez mobidziennik.
  7. Za rozwiązanie zadania uczeń otrzymuje określoną ilość punktów: kl. 4-6 od 1pkt. do 2 pkt. za zadanie, kl. 7-8 od 1pkt. do 2 pkt. za zadanie.
  8. Rozwiązania zadań należy przesyłać odpowiednio do 13 dnia każdego miesiąca oraz do 28 dnia każdego miesiąca. Są to terminy nieprzekraczalne. Zadania przesłane po terminie nie będą podlegały sprawdzeniu.
  9. Rozwiązania zadań powinny być przejrzyste i wyczerpujące.
  10. Zadania powinny być rozwiązywane samodzielnie przez uczestników konkursu.
  11. Organizator ma prawo poprosić o dodatkowe wyjaśnienia w związku z przesłanym przez ucznia rozwiązaniem zadania.
  12. Organizator ma prawo sprawdzić, czy uczeń samodzielnie rozwiązał przesłane zadanie.
  13. Wyniki będą prezentowane w tabeli i publikowane na stronie internetowej naszej szkoły.
  14. Raz w semestrze w wyniku konkursu będzie wyłoniony jeden zwycięzca w swojej grupie wiekowej, który otrzyma dyplom.

Zad.7:

Karol otwiera swój słownik i mówi: „Jeśli dodam do numeru strony, która mnie właśnie interesuje, numer strony następnej, to otrzymam w sumie 341”. Którą stronę przegląda Karol?

Zad. 8:

Trójkąt ma boki długości 6, 10, 11. Pewien trójkąt równoboczny ma taki sam obwód. Jaka jest długość boku tego trójkąta równobocznego?

Zad.7:

W pewnej okolicy podczas ulewy spadło 15 litrów wody na metr kwadratowy. O ile podniósł się poziom wody w otwartym basenie?

Zad.8:

Zbyszek ma 5 sześcianów. Gdy ułoży je od najmniejszego do największego, to wysokości każdych dwóch sąsiednich sześcianów różnią się o 2cm. Wysokość największego sześcianu jest równa wysokości wieży zbudowanej z dwóch najmniejszych sześcianów. Jaka jest wysokość wieży zbudowanej z wszystkich 5 sześcianów?

Zad.1:

122 dni.

Sposób 1: 366 dni * 8 godz. = 2928 godz., 2928 godz. : 24 godz.= 122 dni

Sposób 2: Marek każdej doby przesypiał 8 godz.=1/3 * 24 godz.,

zaś w ciągu roku 1/3 * 366 dni=122 dni.

Zad.2:

4 godziny 40 minut.

7 dni to na Marsie okres dłuższy o 7*40 minut=280 minut=4 godz. 40 minut, niż na Ziemi.Zadanie 1

Zad.3:

Kazio ma obecnie 10 lat, Ala zaś ma 3 lata. Po ilu latach Kazio będzie dwa razy starszy niż Ala?

Za a lat Kazio będzie miał a+10 lat, a Ala będzie miała a+3 lata. Wówczas

a+10=2(a+3)

a+10=2a+6

a-2a=6-10

-1a=-4 /*(-1)

a=4

Stąd łatwo otrzymujemy, że a=4.

Zad.4:

Ślimak wspina się na drzewo o wysokości 10m. W ciągu dnia podnosi się o 4 metry, a w nocy obsuwa się o 3 metry. Po ilu dniach ślimak dostanie się na wierzchołek drzewa?

Każdej doby ślimak posuwa się o 1m do góry, zatem po 6 dobach będzie na wysokości 6 m i po podniesieniu się o 4 metry siódmego dnia będzie na wierzchołku drzewa.

Zad.5:

W klasie jest mniej niż 50 uczniów. Z pracy kontrolnej z matematyki 1/7 uczniów uzyskała bardzo dobry, 1/3 dobry, połowa dostateczny, a jeden uczeń niedostateczny. Ilu uczniów liczy klasa?

Liczba uczniów dzieli się przez 7, 3 i 2, czyli dzieli się przez 42. Ponieważ szukana liczba jest mniejsza od 50, to jest nią 42.

Zad.6:

Jaś dwukrotnie spojrzał na swój zegarek elektroniczny, raz o godzinie 5:32, drugi raz o godzinie 14:41. Zauważył, że w obu tych przypadkach sumy cyfr wyrażających godziny i wyrażających minuty są takie same i wynoszą 5. Ile razy w ciągu doby zdarzy się taka sytuacja?

Jedynymi pełnymi godzinami w ciągu doby, w których suma cyfr jest równa 5 są 5, 14 oraz 23. Odpowiednio liczba minut, których suma cyfr wynosi 5 musi być równa 05, 14, 23, 32, 41, 50. W ciągu doby sytuacja opisywana w zadaniu zdarzy się więc 3*6=18 razy.

Zad.1:

Aby dogonić lisa pies potrzebuje 180 sekund 360 : (8-2)=180, a lis na dobiegnięcie do nory potrzebuje około 167 sekund (1000 : 6 to w przybliżeniu 167), czyli zdąży uciec.

Zad.2:

Aby taka liczba była podzielna przez 9, tzn. by suma cyfr była podzielna przez 9, musi składać się z 9 piątek i 1 zera.

Takich liczb jest 9 (zero nie może występować na pierwszym miejscu).Zadanie 1.

Zad.3:

Gdyby mama chciała dać każdemu dziecku w pewnej dużej rodzinie po sześć jabłek, to zabrakłoby szesnastu, a jeśli da po trzy, to zostanie osiem jabłek. Ile dzieci było w tej rodzinie?

Gdyby każde dziecko dostało po trzy jabłka, to zostałoby 8 jabłek. Tych 8 jabłek pozwoliłoby uzupełnić dla dwojga dzieci do 6 jabłek i trzeciemu dać 5 jabłek. Zabrakłoby 16 jabłek, a to oznacza, że 5 dzieci nie otrzymałoby brakujących im trzech jabłek i trzecie dziecko nie dostałoby szóstego jabłka. Czyli w rodzinie było 8 dzieci.

6x – 16=3x +8

6x-3x=8+16

3x=24 /:3

x=8

Zad.4:

Długość jednego skoku kangura wynosi 5m. W ilu skokach pokona on dystans

5000m + 5000dm + 5000cm + 5000mm?

Dystans wynosi 5000m + 5000cm + 5000mm = 5555m. Kangur pokona go w 5555: 5 = 1111 skokach.

Zad.5:

Zegar ścienny wybija każdą godzinę (liczba uderzeń jest zgodna ze wskazywaną godziną na tarczy zegara: np. o godzinie 10:00 i o godzinie 22:00 usłyszymy 10 uderzeń zegara). Ponadto jednym uderzeniem zegar sygnalizuje połowę godziny. Ile uderzeń zegara można usłyszeć w ciągu doby?

Doba ma 24 godziny. Usłyszymy więc (1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12)*2=156 uderzeń zegara o pełnych godzinach oraz 24 uderzenia sygnalizujące połowę godziny. Liczba uderzeń zegara, które usłyszymy w ciągu doby, jest więc równa 156+24=180.

Zad.6:

Pociąg z Warszawy do Olsztyna odjeżdża o godzinie będącej sumą czasu pozostającego do południa i 14/19 czasu, jaki upływa od północy do odjazdu. O której godzinie odjeżdża pociąg?

O 9:30.

Oznaczmy przez x godzinę odjazdu pociągu. Analizując dokładnie treść zadania otrzymujemy równanie:

12-x+14/19x=x, stąd x=9 i 1/2.

Lp.Nazwisko i imię uczniaKlasaIlość punktów
1Zgórski Tymoteusz7a4
2Nowak Milena8b6
3Balazs Szymon8a5
4Dąbrowski Igor8a6
5Kuczyński Michał8a2
6Sztrąpf Filip5a4
7Pałach Piotr8b4