Święto Edukacji Narodowej w „Piętnastce” – podróż w czasie z liczbami

14 października 2025 r. był dniem wyjątkowym. Otóż, z okazji Święta Edukacji Narodowej Publiczną Szkołę Podstawową nr 15 im. Jana Kochanowskiego odwiedziła Królowa. Królowa Nauk. Matematyka. Na Jej cześć zorganizowana została Gra Dydaktyczna „Matematyka na przestrzeni wieków”. Wydarzenie miało na celu ukazanie, jak fascynująca i pełna niespodzianek może być… matematyka!

Już od rana na szkolnych korytarzach można było poczuć atmosferę naukowej przygody. Uczniowie oraz nauczyciele mieli wrażenie, że po szkolnych korytarzach spacerują Pitagoras, Euklides, Kartezjusz, czy Newton.

Nauczyciele przygotowali dla uczniów szereg atrakcji – warsztaty, gry zespołowe, quizy, łamigłówki, zadania, które łączyły matematykę z niemal wszystkimi dziecinami nauki (historią, literaturą, przyrodą) oraz obszarami naszego codziennego funkcjonowania (na przykład kuchnią czy zakupami). Chcieli pokazać, że matematyka to nie tylko wzory i liczby, ale również historia, kultura i ludzie, którzy przez wieki rozwijali naszą wiedzę o świecie. To się udało.

Główną atrakcją była rywalizacja międzyklasowa, do której przystąpili uczniowie wszystkich klas, podzieleni na kilkuosobowe zespoły. Zadania, z którymi się mierzyli można było podzielić na kilka grup. Matematyczne łamigłówki, zagadki logiczne i układanki geometryczne mocno angażowały uczestników gry. Zaskakiwały ich zadania związane z historią matematyki i tym, jak wpływała ona przez wieki na rozwój techniki oraz była motorem napędzającym rozwój cywilizacyjny. Nie zabrakło również historii pomocy matematycznych. Niemałe emocje, ponieważ zupełnie nieoczekiwane, budziły związki matematyki z literaturą – matematyczne bajki, czy obecność liczb i symboli matematycznych w tytułach książek. Nie zabrakło również związków matematyki i języków obcych. Okazało się nawet, że w kuchni bez matematyki nie można sobie poradzić.

Gra „Matematyka na przestrzeni wieków” okazała się nie tylko okazją do poszerzenia wiedzy, ale również do świetnej zabawy. Uczniowie zgodnie przyznali, że dzięki tej inicjatywie spojrzeli na matematykę z zupełnie innej strony – jako na fascynującą dziedzinę, która towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. Wszyscy uczestnicy wydarzenia zgodnie przyznali, że matematyka, choć bywa trudna, potrafi być fascynująca i wciągająca. Wydarzenie było nie tylko okazją do pogłębienia wiedzy matematycznej, ale też sposobem na rozwijanie kreatywności i współpracy. 14 października 2025 r. wszyscy w „Piętnastce” poczuliśmy, że matematyka naprawdę może być fajna.