Mały chemik

W piątek w klasie I a dużo się działo. Pierwszaki przeprowadziły parę doświadczeń. Sala zamieniła się w laboratorium chemiczne. Na ławkach pojawiły się różnej wielkości naczynia, barwniki, akcesoria, ręczniki i inne rzeczy potrzebne do przeprowadzenia doświadczeń. Jeden z eksperymentów polegał na uzyskaniu koloru zielonego poprzez nałożenie dwóch podstawowych kolorów, żółtego i niebieskiego. Do kolejnych naczyń wkroplono dwie różne substancje o danym kolorze. Uczniowie dowiedzieli się o kolorach podstawowych (czerwonym, żółtym i niebieskim) i pochodnych, do których, prócz zielonego, jest też fioletowy, pomarańczowy i czarny.
Podczas kolejnych eksperymentów uczniowie zetknęli się z pojęciem cząsteczek i atomów. Mali chemicy umieścili w jednym naczyniu drobiny substancji o różnych kolorach – tu była woda i atrament. Widzieli, jak szybko drobiny obu tych substancji przenikają i mieszają się. Dowiedzieli się, że takie przenikanie nazywa się dyfuzją.
Podczas doświadczenia z zapachami w spreju ta dyfuzja przebiegała dużo szybciej. Zapach był bardziej odczuwalny niż dyfuzja w cieczach. Uczniowie dowiedzieli się również, że w wodzie gorącej i ciepłej dyfuzja przebiega szybciej niż w zimnej i zmrożonej.
Dla małych chemików nie są już obce pojęcia: sprej, substancja, tafla i dyfuzja.
To był bardzo ciekawy dzień, a pierwszoklasiści świetnie spisali się w roli młodych chemików i doskonale poradzili sobie z wnioskami.