1. Konkurs „Liga zadaniowa” dotyczy rozwiązywania nietypowych, aczkolwiek bardzo ciekawych zadań matematycznych, które będą zamieszczane na stronie internetowej naszej szkoły www.psp15.edu.pl
  2. Konkurs rozgrywany jest w dwóch grupach wiekowych: 4-6 klasa i 7-8 klasa.
  3. Komplety zadań dla każdej grupy wiekowej będą ukazywać się co dwa tygodnie, czyli dwa razy w miesiącu: w pierwszym i trzecim tygodniu miesiąca.
  4. Komplet zadań dla każdej grupy wiekowej będzie zawierał dwa zadania.
  5. Uczestnik może rozwiązać tylko te zadania, które są przeznaczone dla jego grupy wiekowej.
  6. Rozwiązania zadań należy przesyłać do nauczyciela matematyki, pani Wiesławy Gaweł poprzez mobidziennik.
  7. Za rozwiązanie zadania uczeń otrzymuje określoną ilość punktów: kl. 4-6 od 1pkt. do 2 pkt. za zadanie, kl. 7-8 od 1pkt. do 2 pkt. za zadanie.
  8. Rozwiązania zadań należy przesyłać odpowiednio do 13 dnia każdego miesiąca oraz do 28 dnia każdego miesiąca. Są to terminy nieprzekraczalne. Zadania przesłane po terminie nie będą podlegały sprawdzeniu.
  9. Rozwiązania zadań powinny być przejrzyste i wyczerpujące.
  10. Zadania powinny być rozwiązywane samodzielnie przez uczestników konkursu.
  11. Organizator ma prawo poprosić o dodatkowe wyjaśnienia w związku z przesłanym przez ucznia rozwiązaniem zadania.
  12. Organizator ma prawo sprawdzić, czy uczeń samodzielnie rozwiązał przesłane zadanie.
  13. Wyniki będą prezentowane w tabeli i publikowane na stronie internetowej naszej szkoły.
  14. Raz w semestrze w wyniku konkursu będzie wyłoniony jeden zwycięzca w swojej grupie wiekowej, który otrzyma dyplom.

Zadanie 11


Ile wynosi suma wszystkich liczb czterocyfrowych, które można zapisać za pomocą cyfr 1, 2, 4, 5 bez powtarzania cyfr?

Zadanie 12


Joanna kupiła pewną liczbę długopisów i ołówków. Każdy długopis kosztował 90 groszy, a każdy ołówek 40 groszy. Razem zapłaciła 3 złote i 50 groszy. Ile ołówków kupiła Joanna?

Zadanie 11:


Zegarek elektroniczny wskazuje godziny, minuty i sekundy. Jest właśnie godzina 19 : 57 : 33. Po ilu sekundach po raz pierwszy zmienią się wszystkie cyfry na tym zegarku?

Zadanie 12:



Mydło ma kształt prostopadłościanu. Piotr używając je równomiernie zauważył, że po 19 dniach wszystkie wymiary mydła zmniejszyły się o 1/3 swoich początkowych wartości. Na ile jeszcze dni wystarczy mydła Piotrowi, jeżeli będzie zużywać je w takim samym tempie, jak dotychczas?

Zadanie 1

Kowboj powkładał naboje do pięciu kieszeni swojej bluzy. W każdej kieszeni liczba naboi jest inna, przy czym żadna kieszeń nie jest pusta i zawiera co najwyżej 5 naboi. Ile łącznie naboi posiada kowboj?

Kowboj powkładał do pięciu kieszeni swej bluzy odpowiednio 1, 2, 3, 4 lub 5 naboi. Łącznie więc ich liczba wynosi 1 + 2 + 3 + 4 + 5 = 15

Zadanie 2.

W naszym ogrodzie rośnie więcej niż 90, ale mniej niż 100 drzew. Trzecią ich część stanowią jabłonie, czwartą część śliwy a resztę czereśnie. Ile dokładnie jest drzew w naszym sadzie?

Liczba drzew w naszym ogrodzie jest podzielna przez 3 i 4. Jedyną liczbą naturalną większą niż 90 i mniejszą niż 100 spełniającą ten warunek jest liczba 96. Wnioskujemy więc, że w naszym ogrodzie są 32 jabłonie, 24 śliwy, 40 czereśni.

Zadanie 3
Suma trzech kolejnych liczb nieparzystych jest równa 27. Jaka liczba jest najmniejsza z nich?


Jeśli k jest
liczbą nieparzystą, to k +2 oraz k + 4 są dwiema kolejnymi liczbami nieparzystymi.

Ponieważ k +(k + 2) + (k+ 4) = 27, więc k =7.

Zadanie 4
W ogródku trzy koty polują na sześć ptaków. Ile nóg mają te zwierzęta?

Liczba nóg wszystkich zwierząt, o których jest mowa w zadaniu, jest równa

3 * 4 + 6 * 2 = 12 + 12 = 24

Zadanie 5

Wiedząc, że liczba 82** jest podzielna przez 90, znajdź iloraz.

Liczba dzieli się przez 90, więc musi być podzielna przez 10 i przez 9. Zatem cyfrą jedności jest 0
i suma cyfr tej liczby dzieli się przez 9. Oznaczając przez a cyfrę dziesiątek tej liczby, otrzymujemy, że suma jej cyfr 8+2+a+0=10+a jest liczbą podzielną przez 9, co jest możliwe tylko dla a=8. Liczbą tą jest 8280, a szukanym ilorazem liczba 92.

Zadanie 6

Jestem liczbą. Liczba moich setek jest podwojeniem cyfry moich jedności, która jest potrojeniem cyfry moich dziesiątek. Cyfra moich dziesiątek wynosi 3. Kim jestem?


Cyfra jedności tej liczby jest potrojeniem cyfry dziesiątek, a zatem jest równa 9. Liczba setek jest podwojeniem cyfry jedności, więc setek jest 18. Szukaną liczbą jest więc 1839.

Zadanie 7

Oblicz działanie:

99 – 97 + 95 – 93 + …+ 3 – 1 = ?

Liczb nieparzystych od 1 do 99 jest 50, więc

99 – 97 + 95 – 93 + 91 – 89 + … + 7 – 5 + 3 – 1 =

= (99 – 97) + (95 – 93) +…+ (7 – 5) + (3 – 1) = 25 * 2 = 50

Zadanie 8

Ile prostokątów można odnaleźć na poniższym rysunku?





Możemy znaleźć 4 małe prostokąty, 4 średniej wielkości (każdy złożony z dwóch małych) i 1 duży prostokąt , razem 9 prostokątów.

Zadanie 9

Jeżeli wypiszemy wszystkie liczby całkowite od 1 do 1000, to ile razy użyjemy cyfry 5?


W liczbach od 1 do 100 piątka jako cyfra jedności pojawia się 10 razy. W każdej kolejnej setce jako cyfra jedności wystąpi także 10 razy. Zatem piątki jako cyfry jedności użyto 10 * 10 razy, czyli 100 razy. Piątki do zapisu cyfry dziesiątek użyto też 100 razy ( pojawia się ona w liczbach 50, 51, …, 59,150,151,….,159,….,950,951,….,959). Jako cyfra setek, piątka wystąpi w liczbach 500, 501, ….., 599. Liczb takich jest 100. W sumie do zapisu wszystkich liczb od 1 do 1000 cyfry 5 użyto 300 razy.

Zadanie 10

Na parterze teatru znajduje się 26 rzędów po 24 miejsca w każdym rzędzie. Miejsca są ponumerowane kolejnymi liczbami naturalnymi, począwszy od pierwszego rzędu. W którym rzędzie znajduje się miejsce numer 375?


Liczba pełnych rzędów do miejsca o numerze 375 jest ilorazem przy dzieleniu z zresztą liczby 375 przez liczbę miejsc w jednym rzędzie, czyli przez liczbę 24. Ponieważ 375 = 24 * 15 + 15, więc miejsce o numerze 375 znajduje się w 16 rzędzie.

Zadanie 1.

Ile godzin trwa połowa trzeciej części ćwiartki doby?

Należy zauważyć, że 1/2 * 1/3 * 1/4 * 24 = 1. Czyli połowa trzeciej części ćwiartki doby trwa 1 godzinę.

Zadanie 2.

Grupa uczniów z klasy planuje krótką wycieczkę. Gdyby każdy z nich dal po 14 zł, to zabrakłoby 4 złotych na opłacenie kosztów wycieczki. Gdyby zaś każdy z nich dał po 16 złotych, to łącznie mieliby oni o 6 złotych więcej, niż wynosi koszt wycieczki. Ile złotych każdy z uczniów powinien zapłacić za planowaną wycieczkę?

Zauważmy, że jeśli każdy z uczniów dałby 2 złote więcej, to łączna suma wzrosłaby o 10 zł. Stąd wnioskujemy, że udział w wycieczce planowało pięciu uczniów. Koszty jej wyniosły 74 zł i każdy z uczniów powinien zapłacić 74 zł : 5 = 14,80 zł

Zadanie 3
Kolarz jadąc na rowerze osiągną prędkość 18 km/h. Jaka jest jego średnia prędkość w metrach na sekundę?


18 km/h = 18 * 1000m/3600s = 18 * 5m/18s = 5 m/s

Zadanie 4
Paweł waży półtora raza więcej niż Adam, który waży dwa razy więcej niż mała Julia. Łącznie waga całej trójki wynosi 60 kg. Ile waży Julia?

Niech J oznacza wagę Julii, 2J wagę Ariela, a 1,5 * 2J = 3J wagę Pawła. Należy rozwiązać równanie:

J + 2J + 3J = 60kg

6J = 60kg /:6

J = 10kg

Julia waży 10 kg.

Zadanie 5

Liczba uczniów pewnego liceum jest zawarta między 500 a 1000. Kiedy grupujemy ich bądź po 18, bądź po 20, bądź po 24, pozostaje za każdym razem 9 uczniów. Ilu uczniów liczy to liceum?


Jeśli X oznacza liczbę uczniów w liceum, to z warunków zadania wiemy, że liczba X – 9 jest podzielna przez 18, przez 20 i przez 24. Ponieważ NWW (18,20,24) = 360, więc liczba X – 9 jest taką wielokrotnością liczby 360, która jest liczbą zawartą pomiędzy 500 i 1000. Ponieważ tylko dwukrotność liczby 360 spełnia ten warunek, stąd X – 9 = 2 * 360, czyli X = 729.

Zadanie 6

Dwa koła napędowe o obwodach 240cm i 100cm połączono pasem transmisyjnym. Większe koło wykonuje 120 obrotów na minutę. Ile obrotów na minutę wykonuje mniejsze koło?


Jeżeli koła są połączone pasem transmisyjnym, znaczy to, że poruszają się tak, jakby miały pokonać tę samą drogę. Ponieważ obwód drugiego koła jest 2,4 razy mniejszy, więc obraca się ono 2,4 razy szybciej i wykonuje 2,4 * 120 = 288 obrotów na minutę.

Zadanie 7

Sześcian pomalowano na czerwono rozcięto na 125 małych jednakowych sześcianów. Ile wśród nich nie ma ani jednej ściany pomalowanej na czerwono?

Łatwo zauważyć, że 8 sześcianików ma pomalowane po 3 ściany, 36 sześcianików ma pomalowane po 2 ściany oraz 6 * 9 = 54 ma pomalowane tylko po jednej ścianie.

Zostaje 125 – (8 + 36 + 54) = 27 sześcianików, które nie mają pomalowanej żadnej ściany.

Zadanie 8

W karawanie złożonej z wielbłądów dwugarbnych i dromaderów jednogarbnych naliczono 28 głów i 45 garbów. Ile było dromaderów?


Gdyby w karawanie były same dromadery, to garbów byłoby 28. Stąd wnioskujemy, że wielbłądów dwugarbnych jest 45 – 28 = 17, a zatem dromaderów jest 28 – 17 = 11.

Zadanie 9:


Piszemy jednym ciągiem kolejne liczby naturalne:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14…

Jaka cyfra wypadnie na 1994 miejscu?


Pierwsze 9 miejsc zajmują liczby jednocyfrowe. Liczby dwucyfrowe zajmują w naszym ciągu następne 180 miejsc. Do miejsca o numerze 1993 zostało jeszcze 1993 – 189 = 1804 pozycji. Ponieważ liczba trzycyfrowa zajmuje swoim zapisem trzy miejsca, więc na 1804 miejscach zapisu jest 601 liczb trzycyfrowych i rozpoczęta jest 602, liczba trzycyfrowa. Liczbą tą jest 701, a jej pierwszą cyfrą, a tym samym cyfrą na 1804. miejscu, jest 7.

Zadanie 10:


W pokoju znajduje się 9 osób. Średnia ich wieku wynosi 25 lat. W innym pokoju znajduje się 11 osób ze średnią wieku 45 lat. Jaka jest średnia wieku wszystkich 20 osób?


Suma lat 9 osób wynosi 25 * 9 = 225 lat, a suma lat 11 osób wynosi 45 * 11 = 495 lat. Średnia wieku wszystkich 20 osób wynosi więc (495 + 225) : 20 = 720 : 20 = 36 lat.

Lp.Nazwisko i imię uczniaKlasaIlość punktów
1Studzińska Matylda8b8
2Pałach Piotr7b8
3Zgórski Tymoteusz6a9
4Zgórski Nikodem8a9
5Dąbrowski Igor7a5
6Szafirski Julian5c2
7Salazs De Borbatviz Szymon7a1